KÖTÉLVEZETÉS ÉS RÖGZÍTÉS
A hajón végigfutó felhúzó-, behúzó- és állítókötelek számos ponton iránytörésre kényszerülnek. Ezt szolgálják a fedélzeti elosztó (vagy disztribútor) csigák, melyek általában több csigakereket összefogó házban állnak.
Egyéb - főleg állító és schot - köteleink iránytörésére pedig álló- vagy fekvő terelőcsigák szolgálnak.
Kötélvezetésre használunk még őzniket és szemeket.
A kötél rögzítés sokoldalú feladat a hajón. Leegyszerűsítve: kikötőköteleinket bikán, felhúzóköteleinket fallstopperben, shotköteleinket klemmben, kisebb hajókon Clamcleat kötélfogókban rögzítjük.

Két- és négylábú kikötőbikák, kereszt-, fejes-, papucs- és szarvasbika tengervízálló, masszív alumíniumból vagy saválló acélból

A kötélvezetéshez, szerelvények rögzítésére a szemek, fülek széles tárháza áll a vitorlázók és hajóépítők rendelkezésére

20 láb fölött kezd megjelenni a hajókon a fallstopper, melyek feladata az árbóctól a kajüttetőre hátravezetett felhúzó- és állítókötelek gyors és biztonságos rögzítése.

Az egész világon nincs hajóalkatrész kereskedő, aki ne kínálna Clamcleat kötélfogót. Farkasfognak is hívják, egyszerű szerkezet, de nem tud kimenni a divatból.

A dán Elvström a hatvanas évek elején alkotta meg a rúgós, mozgópofájú kötélfogót, a curry-clam-et. Népszerűsége azóta is töretlen.- elsősorban a jollések körében.

A fedélzeti disztibutor vagy elosztó csigák a felhúzókötelek hátravezetésekor iránytörést hoznak létre az árbóctalptól a fallstopperek felé.